aagnesagness.webblogg.se

Arles, Sainte-Marie, Beaux de Provence

Kategori: Allmänt

På helgerna kan man åka på frivilliga aktiviteter med skolan, förra helgen gick utflykten till tre små ställen i närheten av Aix - Arles, Sainte-Marie  och Beaux de Provence.
 
I samma stund som jag fick min biljett mindes jag något om att jag sett att det skulle regna till helgen. Jag försökte tränga bort detta faktum och hoppades att det skulle hinna ändras. Det gjorde det inte.
 
Första stället blev Arles.
Amfiteatern i Arles, om jag förstod det rätt så anordnades det fortfarande tjurfäkningar här.  
 
 
 
Sen åkte vi till Sainte-Marie.
Ingenting var öppet och det spöregnade.
                       
 
 
 
Sista stoppet blev Beaux de Provence.
Tror ingen ville kliva av bussen, pga regnet. Beaux de Provence visade sig i allafall vara en riktigt fin liten by upp på ett berg, ett ställe jag gärna åker till igen när det är finare väder.
 
 
Provsmakning?  ja tack!
 
     
                                         Utsikten var så fin att den knappt gick att fånga på bild.
                                                         

KOMMENTARER:

  • Ann-Marie säger:
    2014-02-24 | 22:56:58

    Hejsan! Visst är det fina och spännande trakter? Fick ni reda på att kyrkan i Sainte-Marie är en vallfartsplats för romer? I källarplanet, i kryptan i denna speciella kyrka finns en mörkhyad Madonna, som är romernas skyddshelgon. I maj eller början på juni fylls vägarna i södra Frankrike med bilkaravaner med romer på väg till Sainte Marie.
    Fortsätt att ha det bra Sgnes! Kram säger Ann-Marie och Lars

Kommentera inlägget här: